Perth
Harry Lee is nog maar net vijftig geweest, maar droomt al van zijn pensioen. Hij droomt van Perth, dat rustigste stadje aller rustigste stadjes van Australië. Zijn financiële situatie staat hem echter niet toe Singapore te verlaten. Meteen in het begin van de film verliest hij zijn baan als beveiligingsmedewerker. Bovendien sleept hij een soms in nevelen gehuld verleden achter zich aan. En leeft hij gescheiden van zijn vrouw die hij zou hebben mishandeld. Zijn zoon, die wel slaagde in het leven, schaamt zich eigenlijk voor zijn vader en wil niets met hem te maken hebben. Er is meer verleden, maar dat blijft onder de oppervlakte. Het heeft met oorlog te maken, met Vietnam, Cambodja en de Rode Khmer. Maar je kunt er alleen een glimp van zien in zijn soms onbeheerste woedeaanvallen. Lee wordt taxichauffeur om te sparen voor zijn droom. Hij rijdt callgirls naar hun klanten. De confrontatie met een louche milieu, met geweld, brengt oude trauma's boven. Zijn onberekenbare gedrag brengt hem voortdurend in de problemen. De film wordt gedragen door de acteur Lim Kay Tong, die een geweldig pokerface heeft en een verontrustende motoriek. In volstrekte stilstand straalt hij uit dat je van hem alles kunt verwachten, dat hij ieder moment kan exploderen. De film is wel omschreven als een Singaporese remake van Scorsese's Taxi Driver, maar dat doet de film geen recht. Van een hommage is wel sprake, maar de film vertelt toch vooral zijn eigen verhaal. (GjZ)