Paradise Girls
Op het eerste gezicht lijkt Paradise Girls van de Nederlands-Chinese regisseur Fow Pyng Hu uit drie aparte korte films te bestaan. Maar uiteindelijk vallen de levens van de drie jonge Aziatische vrouwen in de film subtiel samen. Ze belanden alledrie op een tropisch eiland en alledrie zijn ze op een keerpunt in hun leven aangekomen. Kort en humoristisch is het eerste verhaal over de Japanse Miki, die 23 redenen heeft om haar Nederlandse vakantievriendje Benny alleen op het vliegtuig naar huis te zetten (reden 1: 'You are cheap. You will never call me from Amsterdam'; reden 23: 'I don't know where Holland is'). Toch vliegt ze hem achterna om hem te overtuigen om samen op reis te gaan. In een typisch Oudhollands stadje woont Pei-pei, de dochter van de Chinese snackbarhouder Cheng die op een dag door een kapster in zijn oor wordt geknipt. De Nederlands sprekende Pei-pei gaat verhaal halen. Wat volgt is een persoonlijk en tegelijk antropologisch portret van de Chinees-Nederlandse gemeenschap. Ook in het derde, meest ingetogen verhaal is de katalysator een man, of liever gezegd een jongetje. Lok-Lok, het driejarige zoontje van Shirley Wong uit Hong Kong, heeft een ernstige hartafwijking en moet dringend geopereerd worden. Vakbekwaam en eerlijk verbindt Hu drie verschillende Aziatische levens en culturen in een melodieuze, gelaagde en visueel sterke film. (SdH)