O amigo Dunor
In de jaren zeventig werd Brazilië - en een groot deel van de rest van Latijns Amerika - geregeerd door militaire dictaturen. O amigo Dunor (de vriend uit het noorden) speelt zich niet alleen gedurende deze 'loden jaren' af, het lijkt alsof de film regelrecht afkomstig is uit die periode en de filmblikken pas recent in iemands kelder zijn teruggevonden. De fascinerende (de)constructie van de film bestaat uit meerdere verhaallagen. Marcel, een jonge Franse schrijver, komt naar Brazilië om zijn jeugddroom te vervullen: het exotische Brazilië leren kennen, naar de Amazone gaan en een boek schrijven over zijn ervaringen. Na zijn aankomst in Rio de Janeiro sluit hij al snel vriendschap met een groepje mensen dat aan een misdaadthriller werkt. Stan is de regisseur van deze film, zijn vrouw Carla en haar dochter Melissa spelen er in mee. Julio, een Argentijnse vluchteling, is de scenarist. Deze film in de film gaat over de blinde Louis en de verlamde Marta, een echtpaar met veel relatie- en geldproblemen. Louis besluit zich te ontdoen van Marta. Aangezien het stel nauwelijks contact heeft met de buitenwereld, zal niemand haar missen. Marta voelt echter wat Louis van plan is en verzint een telefoonvriendin. De filmmontage waar Stan aan werkt, wordt doorsneden met de wereld van Marcel en zijn nieuwe vrienden en verwijzingen naar de situatie in het land. Alcazar gebruikt voor O amigo Dunor een bizarre, authentieke en geheel eigen visuele stijl. (SdH)