Mysterious Skin
Welkom terug Gregg Araki! In het begin van de jaren negentig was Araki met films als Totally F***ed Up de stoute aanvoerder van de New Queer Cinema. Na een paar minder opvallende films is er nu Mysterious Skin (naar een veelgeprezen boek van Scott Heim), dat tot zijn beste en meest aangrijpende werk kan worden gerekend. Araki benadert het onderwerp - kindermisbruik - zoals het hoort: met bravoure, en zonder te zoeken naar gemakkelijke antwoorden. In de klassiek Amerikaanse setting van Huntington, Kansas volgt de film twee jongens. De eerste is de verlegen Brady, die ervan overtuigd is dat de vijf uren geheugenverlies die hij leed na een honkbalwedstrijd op zijn achtste, veroorzaakt werden door een ontvoering door buitenaardsen. De andere is Neil, een mooie, promiscue jongen met een lik-m'n-reet-houding, die destijds in hetzelfde honkbalteam zat, maar Brady sindsdien niet meer gezien heeft. De geobsedeerde Brady maakt contact met de gehandicapte boerendochter Avalyn, die claimt al vele malen ontvoerd te zijn en hem aanmoedigt in zijn dromen te zoeken naar de ontbrekende puzzelstukjes. Dat leidt Brady naar Neil, die inmiddels de kost bij elkaar scharrelt met het verlenen van diensten aan oudere mannen. Zijn leven vindt hij zinloos, maar zichzelf ziet hij als onaantastbaar. Hij besluit zich in een veel gevaarlijker setting te gaan verhuren. Als de beide jongens elkaar opnieuw ontmoeten, nadert de film zijn onontkoombare climax. (GT)