Mirage
In de communistische ideologie werd het gezin beschouwd als de 'basiscel' waaruit een samenleving was opgebouwd. Het gezin en de samenleving die geportretteerd worden in Svetozar Ristovksi's debuutfilm Mirage bezorgen de kijker kippenvel. Mirage toont het hedendaagse Macedonië, maar staat eigenlijk model voor ieder land dat door oorlog is verscheurd. Alles is mis met het gezin van tiener Marko (Kovacevic): zijn vader is een dronkelap, zijn moeder lijkt al een tijd terug alle contact met de wereld verloren te hebben, en zijn zus is een egoïste die haar eigen gang gaat, op zoek naar haar eigen geluk. Op school is het al niet veel beter: Marko wordt gepest door een groepje jongens, en het treiteren neemt iedere dag ergere vormen aan. De enige persoon die hem hoop voor de toekomst inboezemt is zijn leraar Macedonische taal (Mustafa Nadarevic), die hem aanmoedigt poëzie te schrijven. Helaas blijkt deze gevoelige man heel anders te zijn dan Marko had verwacht. Het gezin en de school worden in deze film gebruikt als metafoor voor een verziekte samenleving, die door de regisseur onder een vergrootglas wordt gelegd, waarbij niemand gespaard wordt. Deze samenleving vernietigt alles wat goed en onschuldig was in Marko, die wraak gaat zoeken als gevolg van de dromen die hem zijn ontnomen. (LC)