Marseille
Marseille is een typische Schanelec-film. Misschien wel als enige Duitse filmmaker van haar generatie heeft zij een uitgesproken eigen stijl en een duidelijk samenhangend oeuvre. Haar films maken het de kijker door hun karigheid niet altijd gemakkelijk, maar de zelfopgelegde beperkingen dwingen ook respect af. Na een reeks indrukwekkende films is ze nog steeds geen grote bekendheid en dat is volkomen onterecht. Schanelec vertelt haar verhalen binnen een uiterst realistische setting, die ze vervolgens heel gestileerd in beeld brengt. Veel blijft onuitgesproken, en áls er wordt gesproken lijken de dialogen de onderliggende thematiek met opzet te ontwijken. Een werkwijze waarmee een onbehagen wordt opgeroepen dat in het werkelijke leven pregnant kan zijn, maar in de meeste cinema ontbreekt. Sterk aan Schanelecs filmmaken is ook haar acteursregie. Schanelec is zelf een geschoold actrice en in feite draaien al haar films om de acteurs. Ze schept een overmaat aan ruimte, die acteurs dwingt tot veelzeggende kleinheid. Marseille vertelt over het onbehagen van Sophie, een jonge fotografe die haar kamer in Berlijn om onduidelijke redenen ruilt met die van een studente uit Marseille. Haar pogingen om het weerbarstige en winterse Marseille te veroveren verlopen moeizaam. Behalve met de jonge automonteur Pierre maakt ze eigenlijk geen contact. Maar ongelukkig is ze niet. Terug in Berlijn wordt het haar snel duidelijk waarom ze daar weg wilde. Dus maar weer terug naar Marseille. (GjZ)