Listen (Kathleen Forde - Guest Curator)
'Listen' is een selectie van kunstenaarsvideo's en -films die ons aan het denken zetten over de daad van het luisteren en de gevolgen daarvan. Over het algemeen worden onze ogen als meest actieve zintuig beschouwd bij het ervaren en filteren van de wereld om ons heen. Horen lijkt een meer passieve ervaring. De kunstenaars in deze compilatie herinneren ons niet alleen aan de grote invloed die geluid en gehoor hebben op ons alledaagse visuele leven, maar maken ons opnieuw bewust van het proces van het luisteren zelf. De video's zijn een doorsnee van de strategieën die kunstenaars voor dit doel gebruiken, zoals geluidsbanden die ons zicht beïnvloeden, de sonificatie van visuele ervaringen, experimenten in synesthesie en een aantal protagonisten die ons uitnodigen te luisteren naar hun luisteren. Deelnemende kunstenaars zijn onder anderen Scott Arford, Douglas Ross, Christian Marclay, Stephen Vitiello, Forced Entertainment, Mark Orange, Michael Joaquin Grey, Thom Kubli, Gary Hill en Petra Lindhom. Dit programma werd samengesteld door Kathleen Forde. Zij is tentoonstellings- en programmacoördinator van het Eyebeam Center for Art and Technology in New York.