Land of Plenty
Een relatief kleine productie. Geen Paris, Texas. Digitaal gedraaid. Snel geschreven. Met urgentie geschreven. En heet van de naald gedraaid. Vanaf het eerste woord op papier tot het laatste shot verliepen slechts veertig dagen. Dat is ongehoord kort. En je ziet het er niet aan af, al heeft de film een vlotte ongecompliceerdheid die sterk bijdraagt aan zijn kracht.Lana en Paul zijn familie van elkaar, maar ze kennen elkaar niet. Lana is een jonge idealiste die door Europa en Afrika heeft gereisd, Paul is een oorlogsveteraan die de ideologie van het vrije Amerika volledig heeft omarmd. Voor Lana is de onbekende oom de enige link met de familie van haar moeder. Ze zijn eigenlijk elkaars tegenpolen, maar als ze getuige zijn van het schijnbaar willekeurige neerschieten van een dakloze uit het Midden-Oosten, besluiten ze samen op onderzoek uit te gaan. Een zoektocht die, zoals dat hoort in een echte Wenders, hen door fascinerende Amerikaanse landschappen voert.Wenders behoort zonder twijfel tot een van de meest toonaangevende en karakteristieke filmmakers van zijn generatie. Wat niet wil zeggen dat elke film die hij na zijn rijke beginperiode maakte even geslaagd was. Deze film behoort echter, ook weer zonder twijfel, tot zijn beste werk. Het soort film dat alleen door hem gemaakt lijkt te kunnen worden. Films waarin het landschap boekdelen spreekt en de personages spreken door te zwijgen. (GjZ)