Goddess
Goddess is het indrukwekkende regiedebuut van de Russische scenariste en actrice Renata Litvinova. Ze is in eigen land een echte cultster en acteerde onder meer in films van Peter Greenaway en Kira Moeratova. Deze festivaleditie is Litvinova verder nog te zien in Moeratova's The Tuner. Haar werk is tevens een voorbeeld van de veelzijdigheid van de Russische parallelle cinema uit het Near Past and Near Future-programma. Goddess is een politiethriller met een surreëel laagje. Gestileerde, soms ronduit psychedelische beelden vertellen het verhaal van de politieagente Faina - altijd hooggehakt en met een fles drank in haar aktetas - die door haar werk in aanraking komt met de donkere kant van het bestaan. Al een jaar is ze bezig met de zaak van een verdwenen meisje. Er zijn geen aanwijzingen omtrent haar verdwijning en velen, inclusief de ouders van het kind, hebben de hoop al opgegeven. Faina weigert te geloven dat het meisje dood is, en voelt dat de oplossing binnen handbereik ligt. De grens tussen realiteit en droom vervaagt steeds meer. In haar dromen krijgt Faina bezoek van haar moeder, die haar vertelt niet bang te zijn voor de dood. Ondanks de bizarre en weinig opbeurende voorvallen in de film zorgen de oogstrelende beelden, de subtiele zwarte humor, de aanstekelijke soundtrack (met muziek van onder anderen Nick Cave) en vooral het intrigerende spel van Litvinova voor een lichtvoetige, melancholische en bij vlagen sensuele sfeer. (SdH)