Gezocht: Man
Patrice Toye, die eerder indruk maakte met Rosie, een duivel in m'n kop, maakte Gezocht: man eigenlijk als telefilm voor de Nederlandse televisie. Ook in deze film laat ze de jeugd weer een frisse blik werpen op de volwassen wereld. Bas, een gevoelig, negenjarig (bijna tien!) jongetje en zijn moeder Rosalie hebben een hechte band. Zij werkt in een call-centre voor verzekeringen en hij is een beetje een buitenbeentje op school. In het weekend gaat Rosalie naar het plaatselijke café met haar vriendin/collega. Er ontbreekt één ding aan hun leven: een vader voor Bas en een minnaar voor Rosalie. Bas zou zijn moeder Rosalie graag gelukkiger zien en besluit een man voor haar te gaan zoeken. Hij hangt briefjes op in de supermarkt en heeft test-dates met mannen onder de brug. Wanneer Rosalie erachter komt waar Bas mee bezig is, interpreteert zij het als een teken van zijn verdriet. Ze begint - eveneens stiekem - met het zoeken naar een nieuwe vader voor haar zoon. Dan begint haar baas avances te tonen. Gezocht: man is een ingetogen tragikomedie waarin vooral Monic Hendrickx schittert als licht slonzige, sympathieke alleenstaande moeder. Let ook op de heerlijk valse bijrol van Kitty Courbois (die alsmaar beter lijkt te worden naarmate ze ouder wordt) als Rosalie's moeder. De band tussen moeder en zoon wordt mooi en sfeervol neergezet door de vertraagde super8-beelden van gelukkige momenten.