Forgiveness
Forgiveness is de eerste Zuid-Afrikaanse film over de verzoeningspolitiek van na de apartheid. Een film met een historische waarde die op de filmfestivals van Kaapstad en Durban de grote prijzen won. Ook is Forgiveness de tweede film binnen het Zuid-Afrikaanse DV8-project voor 'Electric African Cinema'. In drie jaar tijd worden twaalf digitale films gemaakt om de basis voor onafhankelijke cinema in eigen land te verstevigen. De blanke oud-politieman Tertius Coetzee (Arnold Vosloo, de Mummy uit de gelijknamige avonturenfilm) kampt met schuldgevoelens over geweldsmisdrijven uit zijn dienstverleden. Vrijgesproken door de waarheidscommissie maar innerlijk verscheurd gaat Coetzee op zoek naar vergeving voor de moord op de zwarte activist Daniel Grootboom. Hij reist af naar het vissersdorpje Paternoster, aan de woeste en winderige westkust van Zuid-Afrika, en zoekt toenadering tot de familie van zijn slachtoffers. Met veel religieuze symboliek toont Gabriel - zelf blank - de complexiteit van verwerking en vergeving. Vader Hendrik en moeder Magda zijn murw geslagen na de dood van hun zoon en weten niet goed wat ze aan moeten met het bezoek van Coetzee. Broer Ernest en zus Sannie reageren juist furieus en de laatste belt Daniels vrienden om wraak te komen nemen. Een rollenspel over menselijke catharsis tegen een rauw, gebleekt decor van zand en zee. (SdH)