Dit is niet de eerste film waarin de hoofdpersoon obsessief zijn omgeving op film of video vastlegt, en gezien het beklemmende resultaat is het te hopen dat het ook niet de laatste is. Het procédé blijkt nog lang niet te zijn uitgewerkt. Misschien moet je zeggen dat de videocamera de hoofdpersoon is, maar laten we zeggen dat de negentienjarige Jakob (een effectieve, bijna zuigende rol van Tom Schilling) en zijn camera centraal staan. Jakob woont in Keulen in een appartement samen met zijn broer en diens vriendin Karo. Karo wordt zwanger en Jakob zal wel het veld moeten ruimen. Jakob is eigenlijk een beetje een naar mannetje. Hij filmt mensen als ze daar helemaal niet van gediend zijn of het zich zelfs niet bewust zijn. Hij hangt rond, verkent zijn grenzen en lijkt eigenlijk problemen te zoeken. Aan de andere kant is het niet moeilijk om een zachtere kant in Jakob te vermoeden, maar vooralsnog houdt hij die goed achter zijn camera verborgen. De schijnbaar nonchalante home-videobeelden zijn met grote zorgvuldigheid gemaakt en wekken een zeer authentieke indruk. Geheel in lijn met de gefilmde beelden binnen de film werd Egoshooter deels geïmproviseerd gemaakt. Er werd gewerkt met een klein team en met zowel professionele als amateur-acteurs. De film is gemaakt binnen een serie digitale speelfilms onder het toeziend oog van Wim Wenders en zijn Road Movies produkties. (GjZ)