Edgar G. Ulmer - The Man Off-Screen
Niet geheel zonder zelfspot maakt Michael Palm een eerbetoon aan de zogenoemde Koning van de B-Film: Edgar G. Ulmer, een van de meer provocerende auteurs uit de filmgeschiedenis. In de jaren twintig was hij decorontwerper, production-designer en/of coregisseur van mensen als Max Reinhardt, F.W. Murnau, Fritz Lang en Ernst Lubitsch. Hij was een van de vele emigranten uit de Weense kunstkringen die naar Amerika kwamen en daar het artistieke landschap veranderden. In 1934 maakte hij de Universal-klassieker The Black Cat, waarmee hij de grenzen van de toelaatbaarheid bereikte voor de horrorbegrippen van die tijd. Een jaar later lag hij in de goot. Dit deel van zijn loopbaan begon hij onder de naam John Warner met het maken van spotgoedkope westerns. Ook maakte hij een aantal goedkope doelgroepenfilms - Oekraïens, Yiddisch, zwart - voordat hij in de jaren veertig in de fase belandde waar hij het bekendst om is geworden: een reeks stijlvolle lowbudget horror- en noir-films (Bluebeard, Strange Illusion, Detour, The Strange Woman, Ruthless). De precieze oorzaak van Ulmers val moet nog met absolute nauwkeurigheid bepaald worden, maar het belachelijk maken van de zoon van een machtige Hollywood-baas (hij ging er met diens vrouw vandoor), samen met Ulmers bekende onverzettelijke persoonlijkheid en zijn weigering/onvermogen om commerciële overwegingen boven esthetische te laten prevaleren, moeten belangrijke factoren zijn geweest.