Eastern Sugar
De Hongaren Guli, Timi and Virag zijn op die bekende pijnlijke leeftijd aanbeland waarop existentiële vragen gesteld worden, zoals wat je van je leven verwacht en wie je daadwerkelijk bent. Het kleine stadje waar ze wonen is niet bepaald opwindend, aan hun werksituatie is veel af te dingen, en hun liefdesleven is eerder een pikante droom dan iets reëels. De drie vrienden zijn op zoek naar iets meer en hopen dit elders te kunnen vinden. Ze besluiten vakantiewerk aan het Balatonmeer te gaan doen. Maar ook daar is het paradijs niet, ook al lukt het ze om werk te krijgen in een restaurant. Als seizoensarbeiders worden ze in een aftandse jeugdherberg gestopt, en mogen ze hun vrije avonden niet eens in het restaurant doorbrengen, omdat ze daar als werknemers niet welkom zijn. Het bedienen van de chique cliëntèle is ook geen lolletje, behalve voor Virag, die een manier verzint om zichzelf te vermaken. Twee van de vrienden besluiten hun fortuin in Boedapest te zoeken, en de potente Virag gaat auditie doen voor een rol als porno-acteur. Ferenc Töröks tweede speelfilm is een generatiefilm van een van de vele aanstormende Hongaarse regisseurs. De film was ook zeer populair in eigen land. Een jonge film over jonge mensen die op zoek zijn naar een manier om zichzelf uit te drukken. De band met zijn generatiegenoten wordt des te duidelijker wanneer Töröks collega-regisseur Mundruczo (Pleasant Days) verschijnt in een komische cameo als cameraman van pornofilms. (LC)