Die Souvenirs des Herrn X
Een originele found-footagefilm over de clichés van het amateurfilmen. Een filmmaker vindt op een rommelmarkt een reeks Super8-films van een onbekende hobbyist. Hij probeert de man terug te vinden en dringt daarvoor steeds dieper door in de even wonderbaarlijke als obsessieve wereld van de amateurfilm. Het blijkt een subcultuur met eigen regels, competities en vooral een grote liefde voor het bewegende beeld. Zoals de amateurfilmers het bijzondere zoeken in het onspectaculaire van het alledaagse, zo eert deze film met eenzelfde toewijding en volharding het middelmatige. De film is gebaseerd op een authentieke vondst van een zestigtal filmrolletjes. Daarna begon de regisseur te verzamelen en beschikte uiteindelijk over een collectie van meer dan tweeduizend van dergelijke voorbeelden. Die dienden als basis voor zijn film. Herr X is hierin een symboolfiguur, een vertegenwoordiger van de doorsneeburger en zijn droom om 'cinema' te maken, ook al bevindt het theater zich in zijn eigen woonkamer en reikt het publiek niet verder dan de eigen vriendenkring. Die Souvenirs des Herrn X is een film die zonder vooroordelen gaat over het maken van film. De wijze waarop de overjarige enthousiastelingen ook de nieuwste technologische ontwikkelingen volgen, suggereert dat het amateurfilmen nog niet zo snel een verdwijnende hobby zal worden. (EC)