Diary of Saint Petersburg - Mozart. Requiem
De première van een uitvoering van Mozarts Requiem, geregisseerd door Aleksandr Sokoerov, met het Rossica-koor uit St. Petersburg onder leiding van Valentina Kopilova-Patsjenko, vond plaats in de kleine zaal van het St. Petersburg Philharmonic, aan het eind van de winter van 2003. Het koor neemt in deze uitbeelding van het Requiem een bijzondere plaats in, het is de hoofdrolspeler. De regisseur was op zoek naar een nieuwe weerklank voor klassieke muziek, zowel in esthetisch als muzikaal opzicht. Op het podium vindt de handeling plaats op een heldere, simpele, dynamische en prachtige manier, binnen de ruimte van een indrukwekkende zaal. De uitvoering was ook voor muziekliefhebbers een openbaring.