Dedicated Control Mechanism
Dedicated Control Mechanism is een onderzoek naar de rol die ruimtelijke oriëntatie speelt in de structuur van ons bewustzijn. De psychologische kracht ervan ligt in het feit dat de kijker geconfronteerd wordt met een menselijk gelaat dat 360 graden in de rondte draait. De kijker kan geboeid raken door de expressie op het gezicht, door de manier waarop het licht werkt, of door het ongewone uiterlijk van de man. De kijker zou zelfs kunnen zien dat het gezicht toebehoort aan Mime, de smid uit Die Nibelungen van Fritz Lang, die toekijkt als Siegfried zijn zwaard smeedt. In elk geval kan de aandacht twee richtingen uitgaan. Het geluid, dat bestaat uit sterk vertraagde loops die voor- en achterwaarts spelen, voegt er nog een dimensie aan toe: de paradox van de omkeerbaarheid. V2N zet portretkunst om in ideeëngeschiedenis. Er wordt parallel gebruik gemaakt van visuele morphing in de tijd en transformatief geluid in de ruimte. Het resultaat van dit gecombineerd experiment qua vorm en inhoud is een paradoxale ervaring: de kijker beseft dat er iets aan het gebeuren is, maar kan dit niet echt ervaren omdat het te traag gebeurt, als een natuurlijk proces. Deze ijzig trage methode staat diametraal tegenover de huidige trends in de mediacultuur, waarbij de snelheid alsmaar opgedreven wordt om ons bewustzijn te overweldigen. Het is mijn bedoeling dat de kijker hierover gaat nadenken. In tegenstelling tot wat Paul Virilio ons heeft verteld, is snelheid lang niet alles. (Keith Sanborn)