Twee broers keren terug naar de geboorteplaats die ze acht jaar eerder verlieten. Ze zijn aan elkaar gehecht, maar zeer verschillend: ex-marinier Richard (Paddy Considine) is sterk en gefocust, Anthony (Toby Kebbell) is jonger, twijfelzuchtig, een klein beetje achterlijk. Anthony bewondert zijn broer enorm, terwijl Richard zich op zijn beurt ontfermt over Anthony. Ze slaan hun kamp op in de heuvels die de stad omringen, en halen gedeelde herinneringen op. Maar ze zijn hier niet voor nostalgie: Richard is uit op wraak. Hij weet wie hij moet hebben, en hij weet waar ze wonen. De stad die hij jaren geleden verliet, is nog steeds in de greep van hetzelfde groepje dealers en foute lui. Richards aanwezigheid is voldoende om achterdocht en paranoia te zaaien. Naarmate de drugsbende kleiner wordt in aantal, leren we meer over een vreselijke gebeurtenis uit het verleden.Dead Man's Shoes wordt door vele critici beschouwd als Meadows' beste film tot nu. Een film in de klassieke Peckinpah/Eastwood-traditie, waarin Paddy Considine (tevens coscenarist, en op het festival ook te zien in My Summer of Love) de rol van zijn leven speelt als engel des wrakes, wat bij deze kijker een akelig vanzelfsprekende identificatie bewerkstelligde. Meadows zet op weergaloze wijze het milieu neer van harde, soms gemene sukkels die slap kunnen ouwehoeren. De dialogen zijn superieur, de personages overtuigend, de sfeer dreigend, de muziek hip, het geweld niet voor de kleintjes. (EH)