Bride of Silence
Aan het maken van Bride of Silence ging maar liefst tien jaar research vooraf, en dat is te zien. Met verbluffende historische accuratesse wordt het Vietnamese dorpsleven van tweehonderd jaar geleden opnieuw tot leven gewekt. Op zijn sterfbed vertelt Tuy zijn pleegzoon Hien voor het eerst over diens moeder, Ly An, die zeventien jaar eerder ongehuwd zwanger raakt en door de gelovige gemeenschap van haar pottenbakkersdorpje wordt bestraft. Ze schikt zich in een onafwendbare dood, maar blijft weigeren om de identiteit van de vader prijs te geven. Op het moment dat de baby in een mand de rivier op wordt gestuurd, breekt een vernietigende storm los. Met haar geheimhouding en geslotenheid bakent de veroordeelde Ly An haar onaantastbare persoonlijke vrijheid af. In oosterse kritieken is Bride of Silence daarom wel omschreven als de eerste Vietnamese feministische film. Opvallend zijn ook de boeddhistische en christelijke elementen in zowel verhaal, symboliek als muziek. Een inventieve verwijzing naar de meer recente westerse inmenging in Vietnam en de huidige culturele identiteit van het land. Naast het melancholische verhaal en het zuivere acteerwerk is het vooral de esthetiek van dit debuut die overweldigt. Dit is het soort film waar het grote witte doek voor is uitgevonden. (SdH)