Beautiful Boxer
Hoogst onderhoudende en ook ontroerende film die werd gebaseerd op het levensverhaal van Parinya Charoenphol, de fameuze travestiet/kickbokser. Charoenphol, in Thailand beter bekend onder zijn bijnaam Nong Toom, wordt gespeeld door een echte kickbokser (Asanee Suwan) die door de regisseur de kunst van het acteren werd bijgebracht. Kennelijk was het omgekeerde, het leren kickboksen van een acteur, geen optie. Deze keuze had in ieder geval een voor een boksfilm belangrijk voordeel: op de boksscènes valt niets aan te merken. Er was de regisseur blijkbaar veel aan gelegen dat de gevechten realistisch zouden zijn en dat is zeer goed gelukt. Nong Toom groeide op in een arme familie. Al heel jong ontdekte hij dat hij zich eigenlijk vrouw voelde en in het verkeerde lichaam zat opgesloten. Een lichaam waar vanuit mannelijk oogpunt niets op aan te merken viel en dat hem, door voor geld te gaan boksen, in staat stelde niet alleen aan de armoede te ontsnappen, maar ook een dure operatie voor de geslachtsverandering te bekostigen. Een opmerkelijke paradox: een man die vrouw wordt door het beoefenen van een uitgesproken macho sport als het harde en agressieve Thai-boksen. De film toont zijn moeizame weg naar de roem en de hoon en vernedering die hij moet trotseren als hij besluit om opgemaakt als vrouw de ring te betreden. De echte Nong Toom is tegenwoordig model, actrice en bokslerares in Bangkok. In de ring komt ze niet meer, want dat is vrouwen in Thailand verboden. (GjZ)