Barbecue
In China worden door de komst van betaalbare videocamera en bijbehorende montageprogramma's tegenwoordig veel 'video-features' over de gewone man en de onderklasse gemaakt, geproduceerd met weinig middelen maar des te authentieker in resultaat. Eenvoudige verhalen die te zien zijn als een soort barometer van veranderende normen en waarden en die verslag doen van een land in verandering, met een thematiek die doet denken aan negentiende-eeuwse schrijvers als Dickens en Dostojevski. Dat geldt ook voor het op een krantenbericht gebaseerde Barbecue. Het woord 'Barbecue' kan in het Chinees onrustig, angstig en lijdend betekenen, iets wat volgens de regisseur ook geldt voor de personages in zijn onontkoombare verhandeling over arm en armer, liefde en liefje, misdaad en misdadiger. Wang Quan en Liu Jinglei, die als zoveel anderen met hun handen hun kostje bij elkaar proberen te verdienen in Peking, zien de tijd van de lentefestivals razendsnel dichterbij komen, maar hebben geen cent te makken. De oplossing zien ze in de ontvoering en afpersing van een prostituee; die kan toch niet naar de politie. Dus ze bestellen een callgirl, He Dandan, en na seks met haar te hebben gehad, willen ze haar geld. Maar Dandan heeft ook geen geld, dus moet haar familie geld overmaken. Ondertussen raakt Jinglei steeds meer gesteld op Dandan. Hij wordt er door haar toe over gehaald om haar vrij te laten. Maar Wang Quan denkt daar anders over. (GT)