Een brede waaier aan vindingrijke en creatieve mensen, waaronder heel wat belangrijke hedendaagse filmmakers en geluidskunstenaars, reageren op de uitdaging om een kort geluidswerk te maken. De opdracht is erg simpel. Ze moeten de context respecteren (een verduisterde filmzaal) en binnen de limiet van vijf minuten blijven. Curator en producer Matt Hulse wil dit project voor de makers zo toegankelijk mogelijk houden. Hij probeert elke voorstelling ook zo samen te stellen dat er lokale elementen in zitten, die relevant zijn voor de 'projectie-omgeving.' Daarom nodigt hij vaak lokale kunstenaars uit om voor elke voorstelling een nieuw werk te maken.Het is belangrijk in gedachten te houden dat onze ervaring van de wereld een 'ruimtelijke' is - we worden geïnformeerd en gestuurd door onze omgeving, met name door het akoestisch landschap om ons heen. Met louter audio-elementen is het mogelijk om een overtuigende 'plek' te creëren in de duisternis, waar het publiek doorheen kan geleid worden, in gepositioneerd kan worden, of een standpunt aangereikt kan krijgen van waaruit gebeurtenissen zich voltrekken. Voor het publiek is het een uitdaging om stil te zitten, in het duister, met vreemden in eenzelfde kamer. Het resultaat van dit ingenieuze experiment is een unieke en onderhoudende ervaring die ons geestelijk oog heel wat speelruimte biedt. Hulse creëerde de Audible Picture Show om de waardering van geluid in film op te krikken.