Arafat, My Brother
In november vorig jaar overleed Yasser Arafat, sinds 1969 voorman van de PLO en sinds 1993 president van de Palestijnse Autoriteit. Zijn jongere broer, Dr. Fathi Arafat, overleed kort daarop aan de gevolgen van kanker. Gedreven door moedeloosheid over het eindeloze geweld en de voortdurende onduidelijkheid over de toekomst van zijn volk, begon de bekende Palestijnse filmmaker Rashid Masharawi anderhalf jaar geleden aan een documentaire waarin hij Dr. Fathi Arafat volgt, en van Caïro tot Parijs, via Ramallah en Libanon, eindeloos gesloten grenzen en roadblocks trotserend, op zoek is naar een antwoord. Masharawi: 'De Israëlische wet tijdens de tweede Intifada verhinderde mij om terug te keren naar Ramallah, waar mijn huis staat. Onze president Arafat mocht Ramallah niet verlaten. Ik besloot contact te zoeken met Yasser Arafat en hem te vragen wat er aan de hand was. Misschien zou hij me enige hoop kunnen geven. Misschien dat ik via hem iets over de toekomst van de Palestijnen zou kunnen leren. Ik kende Dr. Fathi Arafat, Yassers enige nog levende broer, persoonlijk; hij was het hoofd van het Palestijnse Rode Kruis. Misschien dat ik via hem Arafat zou kunnen bereiken, om te ontdekken wie hij is, en te ontdekken wat er met ons gebeurde.' Op het moment van schrijven, werkte Masharawi nog aan de montage.