Across the River
Een documentaire die de tijd neemt. Loom als een oude man op een Afrikaans dorpsplein. Maar de oude man ziet alles. En hij weet alles. Hij weet ook wanneer de loomheid eindelijk plaats maakt voor muzikale extase. De film is het resultaat van een langdurige fascinatie van de filmmaker en enkele Oostenrijkse musici voor Afrikaanse muziek. Als onderdeel van een langlopend uitwisselingproject bezochten de Oostenrijkers meerdere malen Zimbabwe en werkten samen met Afrikaanse Tongamuzikanten. De Tonga's maken deel uit van het Bantuvolk en bewoonden ooit de vruchtbare oevers van de Zambesirivier. De bouw van een grote stuwdam dreef het volk de woestijn in. De filmmaker draaide in 1997 meer dan zeventig uur materiaal. Ze vormden al de bron voor diverse films en installaties. De huidige film is ook in 1997 gedraaid tijdens een vierdaags bezoek aan het plaatje Siachilaba, woonplaats van enkele belangrijke Tongamuzikanten, en tijdens enkele bezoeken aan Harare. De werkwijze van Pilz onttrekt zich aan de etnografische traditie van Jean Rouche. Hij observeert en laat de gebeurtenissen over zich heenkomen. Hij grijpt niet in, maar verloochent ook nergens zijn aanwezigheid. Hij lijkt permanent te hebben gefilmd, ook als er ogenschijnlijk niets gebeurde. Zo legde hij de aanloop van gebeurtenissen vast in hun nog nauwelijks waarneembare stadium. Een man knikt zachtjes met zijn hoofd. Hij neuriet wat. Als door een geheime natuurwet zingt en danst een tijdje later het hele dorp. Maar Pilz zag hoe het begon. (GjZ)