69 Sixty Nine
Het energieke en hartverwarmende 69 Sixty Nine begint met een geweldige titelanimatie en scheurende jaren-zestig-gitaarmuziek. Het is 1969, in Sasebo, Nagasaki, en Ken en zijn vrienden proberen in te breken bij een Amerikaanse legerbasis. Geïnspireerd door Bob Dylan, Godard en Che Guevara gaan de bijdehante Ken en zijn 'bende' ook de strijd aan met de schoolleiding. Ze willen meer inspraak en vrijheid en op school een festival organiseren, een soort combinatie van film, theater en popmuziek. De sympathieke jongens verwarren het begrip 'vrijheid' echter nogal eens met 'blote borsten', want Kens voornaamste doel is toch uiteindelijk Kazuko, het mooiste meisje van de school. Ken wil een opstand en barricade van de school organiseren, om zo indruk te maken op haar. De boeken van beatschrijver Ryo Murakami (niet te verwarren met naamgenoot Haruki) zijn in Japan een dankbare bron van verfilmingen, wat resulteerde in onder andere Miike Takashi's Audition en Tokyo Decadence, een film die Murakami zelf regisseerde. 69 Sixty Nine, waar een keur aan jonge Japanse acteertalenten in meespeelt, biedt een wat onschuldiger, meer ludieke kijk op de wereld dan voornoemde films. De enige dreiging hier komt in de vorm van een strenge gymleraar en een mogelijke schorsing van school... (SdH)