20 Fingers
Mania Akbari, bekend van haar rol in Ten van Abbas Kiarostami, is de maker van deze moderne, gedurfde en caleidoscopische zedenschets. Ze heeft zich ongetwijfeld laten inspireren door de vorm van Kiarostami's film, maar Akbari zoekt nog sterker de grenzen van de moderne cinema op. Haar film is een krachtig, uitdagend statement vanuit het perspectief van een moderne vrouw in de sterk patriarchale Iraanse samenleving. Ze hanteert hetzelfde concept als Kiarostami's Ten - gesprekken op één bepaalde locatie - maar schept een heel eigen versie van een cinema die in beweging is. In een reeks intieme gesprekken tussen een man (Bijan Daneshmand) en een vrouw (een rol van Akbari zelf) passeren allerlei controversiële onderwerpen de revue. Ze praten over seks voor het huwelijk, jaloezie binnen een relatie, kinderen krijgen omdat je partner dit verwacht, overspel en de positie van de vrouw in de samenleving. De acteurs spelen steeds andere mensen in verschillende situaties en omgevingen. Het ene moment zijn ze jaloerse minnaars, het volgende man en vrouw tijdens een ruzie op straat. Het spel is heel natuurlijk en realistisch, wat voor iedereen herkenbare momenten oplevert. Maar juist omdat de verhalen zich afspelen in Iran, krijg je een onverwachte blik op een onbekend deel van de samenleving waar de modernisering zich voltrekt. Een fris, dynamisch en revolutionair meesterwerkje. Een film waar je helemaal in opgaat en die je bijblijft. (LC)