13 Lakes
Een reeks bewegende landschapsschilderijen die zich wat vakmanschap en uitvoerigheid kan meten met de serie waterlelieschilderijen van Claude Monet. Centraal staat niet de toevallige geografie - en al helemaal niet de sociale geografie - maar het spel van licht en reflecties. Zoals de titel aangeeft, maakte Benning zijn opnamen bij dertien verschillende meren, alle in Amerika, en wie vorig jaar tijdens het festival Reinhard Wulfs documentaire James Benning Circling the Image zag, weet hoe zorgvuldig de meester daarbij te werk gaat. Elk meer kreeg één opname waarbij de voorbereiding, de keuze van de camerapositie en het te filmen moment met grote zorgvuldigheid werd gekozen. Het klimaat, het weer en het jaargetijde maken dat de film ondanks zijn bijna monomane uitgangspositie toch zeer gevarieerd is. De kracht van de film is dat de filmmaker de kijker op een niet-belerende manier opvoedt tot beter kijken en met hem de grote variaties in het landschap leert onderscheiden. De reeks namen van de dertien meren is te fraai om hier niet weer te geven: Lake Michigan, Great Salt Lake, Hiamna Lake, Lake Okeechobee, Lake Pontchartrain, Red Lake, Lake Champlain, Salton Sea, Lake Powell, Lake Winnebego, Flathead Lake, Goose Lake en Moosehead Lake. Alleen in deze reeks namen ligt al een beschouwing over Amerika en zijn geschiedenis besloten. Een beschouwing waar de film zeker toe aanzet, maar zelf nadrukkelijk niet aan deelneemt. (GjZ)