Wie niet weet wat een postapocalyptische stemming nu eigenlijk precies is, krijgt van deze film het definitieve antwoord. De melancholie van de zwart-witbeelden is verzengend. De troosteloosheid van het kale drama spreekt direct tot het ruggenmerg. De oorlog uit de titel werd niet uitgevochten met massavernietigingswapens, maar het effect op het landschap lijkt hetzelfde. De film speelt zich af op het platteland van Warren County, Pennsylvania. Een streek waarin (zoals op bijna het hele Amerikaanse platteland) het traditionele, door een familie gedreven boerenbedrijf nagenoeg uitgestorven is. En hier, in dit door de filmmaker zo gevoelig met een opwindcamera uit de hand vastgelegde land, is er niets voor in de plaats gekomen. Er is alleen verval en een enkele poging tegen beter weten in om nog iets draaiende te houden. De film heeft geen traditioneel verhaal -het gaat vooral om sfeer -maar wel een aantal intrigerende hoofdpersonen. Zo is er de pastoor Jack Masters die van boerderij naar boerderij gaat om te praten over de wereld na het einde van de wereld. De boer (vierde generatie) Jacob Jenkins inspecteert nog ieder voorjaar het hek om zijn land en Hanky de Junkman houdt nog een schaarse oliepomp op het land van Jenkins op gang. Een werkelijk poëtische film. (GjZ)