Dit speelfilmdebuut is losjes gebaseerd op de 'bende van Venlo', die begin jaren negentig paniek zaaide met willekeurige, gewelddadige moorden. Het is het verhaal van de fatale vriendschap tussen de ontvankelijke scholier Stan en zijn criminele vriendje Maikel, die samen de weg van kwaad tot erger bewandelen. De rauwe, broeierige thriller kreeg drie Gouden Kalveren.