Twentynine Palms
Voor het eerst maakte Dumont een film in Amerika, weg van zijn vertrouwde Noord-Frankrijk. Op zoek naar locaties voor een andere film raakte de filmmaker gefascineerd door de imposante Joshua Tree woestijn in Californië. De ondefinieerbare angst die hem bekroop door de ongrijpbare uitgestrektheid van dit unieke landschap bracht hem ertoe deze film te maken. Een fotograaf, vergezeld van zijn nieuwe vriendin, gaat de woestijn in bij het plaatsje Twentynine Palms om locaties te zoeken. De twee lijken erg verliefd maar kunnen niet echt communiceren omdat ze zich in verschillende talen uitdrukken. Samen ontdekken ze de woestijn, verliezen zich in de wilde natuur en bedrijven veelvuldig en gecompliceerd de liefde. Het is een ontmoeting, zonder opsmuk in beeld gebracht, tussen twee mensen en de immense en lege woestijn, met een immer aanwezige vage dreiging die culmineert in een wreed einde. Tegen de spectaculaire achtergrond van de adembenemende beelden van de woestijn creëert Dumont een stevige dosis suspense doordat de aandacht van de personages vaak uitgaat naar dingen buiten het beeld of ergens op de achtergrond. De ruwe natuur en de ongemakkelijke relatie van de twee personages hebben een gruwelijke potentie, waardoor de film zijn toeschouwers voortdurend op de proef stelt.