Tiresia
Tiresia is een hedendaagse versie van de Griekse mythe waarin een tweeslachtig wezen wordt verblind door een godin, maar vervolgens wordt gecompenseerd door de gave van helderziendheid. De film bestaat uit twee delen, begeleid door de imponerende klanken van Beethovens Zevende. In het eerste deel wordt Tiresia (Clara Choveaux), een beeldschone Braziliaanse transseksueel, ontvoerd en opgesloten door een man genaamd Terranova (Laurent Lucas), die bezeten is van tamelijk macabere gedachten. Hij meent dat hij in Tiresia - een schoonheid die is gecreëerd door mensen -de perfecte roos heeft gevonden die superieur is aan het werk van God. Hij is dan ook niet van plan zijn 'roos' te delen. Opgesloten en onthouden van hormoonpreparaten, begint Tiresia echter haar vrouwelijke attributen te verliezen. In een gruwelijke scène verblindt Terranova Tiresia en laat inmiddels hem voor dood achter in het bos. Daar wordt hij gevonden door de engelachtige Anna, vastbesloten om hem te helpen. Tiresia (nu gespeeld door Thiago Telès) blijkt helderziend. Deze wellicht ongoddelijke eigenschap trekt de aandacht van de dorpspastoor. Geen alledaags verhaal dus. Bonello is dan ook een bijzondere filmmaker, die zijn thematiek (identiteit, seksualiteit, religie, mythe) schitterend vormgeeft. Met dank aan de acteurs, die de soms bijzonder moeilijke en geheimzinnige personages even beheerst als overtuigend tot leven brengen.