The Silence Between Two Thoughts
The Silence Between Two Thoughts, Payami's derde speelfilm, is een harde, minimalistische vertelling over het dilemma van een volk waarvan de religieuze overtuigingen worden gebruikt om het met strenge hand te regeren. Babak Payami heeft veel te zeggen over de absurde wreedheid van de interpretatie van de islam door fundamentalisten naar eigen goeddunken. De censuur dwingt hem zijn boodschap grondig te verpakken. Toch werden de negatieven van de 35mm-film door de Iraanse autoriteiten in beslag genomen voor de eerste festivalvertoning in Venetië. Daarom is de film nu te zien op video. In een afgelegen dorp ergens in de Iraanse woestijn worden twee jonge vrouwen geëxecuteerd. Als de beul wil aanleggen om de derde vrouw te doden, houdt de lokale fundamentalistische mullah hem tegen: de veroordeelde is maagd, en geëxecuteerde maagden gaan naar het paradijs. Dus besluit hij dat de beul en diens toekomstige slachtoffer ter plekke met elkaar moeten trouwen. De beul krijgt opdracht met haar te slapen, zodat ze daarna doodgeschoten kan worden. De door de aangewaaide fundamentalisten tot beul bestempelde man sluit de vrouw op in zijn huis, maar raakt haar niet aan. De man twijfelt. Net als de rest van het dorp, dat hem de rug toekeert.