Somewhere Better
Een levendig en intiem portret van de Tsjechische Romafamilie Kovac, die asiel heeft aangevraagd in Groot-Brittannië en wacht op een uitspraak over hun verblijfsvergunning. Gedurende tweeënhalf jaar verbleef de regisseur bij de familie. Zij ging er haast ongemerkt deel van uitmaken, met als gevolg dat de familie weinig acht sloeg op de camera. Aan het begin van de film, net als zij een levenslange verblijfsvergunning heeft gekregen, overlijdt de moeder van de familie. De twee broers en acht zussen zijn diep bedroefd en de familie komt bijeen voor het traditionele zigeuner-rouwritueel. De spanningen in de familie lopen hoog op als de broers besluiten hun moeder niet in Tsjechië naast haar man te begraven - zoals ze wenste -maar in Londen. De Kovacs zijn vastbesloten iets te maken van hun leven in ballingschap. Na een onsuccesvolle zaak in tweedehands auto's openen ze een club voor zigeuners. Net als de club begint te lopen, brengen een sterfgeval en een familieruzie hen weer terug naar het begin. Maar de broers geven niet zo snel op en blijven optimistisch. Mira Erdevicki maakte een onsentimentele documentaire die het juridische vraagstuk over wie recht heeft op asiel links laat liggen en in plaats daarvan de aandacht richt op de menselijke realiteit van het vastzitten in een systeem. Het Engeland in deze film is een heel ander land dan dat wat wij normaal te zien krijgen.