In Piter, een titel die verwijst naar de koosnaam van veel inwoners voor hun stad St. Petersburg, volgen we het dagelijkse leven van zeven van deze inwoners. Samen met hen komen we terecht in de schimmige wereld van revolutie en oorlog, de grijze Brezjnev-jaren erna en de contrastrijke realiteit van vandaag. Hoewel de uiterlijke verandering van het stadsbeeld sinds het begin van de perestrojka als eerste in het oog springt, is de verandering van binnenuit, van de mensen zelf, het meest ingrijpend geweest. In hoeverre zijn ze in staat geweest om een nieuwe toekomst vorm te geven? In een aantal jaren tijd hebben de inwoners hun levenswijze, hun idealen, hun wereldbeeld en hun opvattingen drastisch moeten bijstellen. Zo staat Alexander Ivanov, ooit een hoge partijbons, nu aan het hoofd van een bloemenimperium. Abatoli, vroeger redacteur bij een lokale krant, moet nu zien rond te komen van liefdadigheid en het inzamelen van lege flessen. De kwieke Jelena Jakovlevna van 87 woont nog altijd in het appartement van haar vader, waar het er nog net zo uitziet als voor de revolutie. Zij zweert bij Stalin, onder wiens regime het land volgens haar veel beter af was. Piter maakt vijftien jaar na de perestrojka de balans op.