O caminho das nuvens
O Caminho das nuvens (letterlijk: `de weg naar de wolken') is het ontroerende, op ware gebeurtenissen gebaseerde verhaal van een familie die dwars door Brazilië fietst om in Rio de Janeiro betaald werk voor de vader en een beter leven voor allemaal te vinden. Ze beginnen hun reis in het binnenland van Paraíba in het verarmde noordoosten. De obstinate, analfabete vrachtwagenchauffeur Romao voelt dat het zijn lot is om duizend real per maand te mogen verdienen -een behoorlijk bedrag naar Braziliaanse maatstaven. Romao heeft dat bedrag nodig om zijn vrouw Rose en vijf kinderen, inclusief een opstandige tiener en een baby, te onderhouden. Geobsedeerd door dit idee gaat de familie op vier fietsen op weg. In zes maanden tijd leggen ze 3200 kilometer af, lijden honger en dorst, ontmoeten onverschilligheid en solidariteit en leren vreemde religieuze gebruiken en uitbundige feesten van het onbekende Brazilië kennen. Vicente Amorim, die het vak leerde als assistent van onder meer Carlos Diegues en Hector Babenco, filmde onder vaak zeer moeilijke omstandigheden. Maar zo zwaar als het fietsen in het gloeiend hete Paraíba is, zo vlot en charmant is dit debuut. De film wordt ondersteund door de populaire Braziliaanse muziek van Robert Carlos en de hoofdrollen zijn voor de twee meest succesvolle acteurs van het moment, Wagner Moura en Cláudia Abreu.