Living
Man, vrouw en camera verhouden zich in grote spanning tot elkaar én de lege ruimte. Zwartjes' meesterwerk.tekst iffr 1992:Living is een demonstratie van het virtuoze camerawerk in de films van Zwartjes uit deze periode. Hij speelt in de film de hoofdrol maar bedient tegelijkertijd de camera die hij vanuit zijn hand op zichzelf richt. Zwartjes' techniek van het uit de hand filmen (zonder door de zoeker te kijken en in dit geval zonder erdoor te kùnnen kijken) in snelle, maar vloeiende bewegingen, bereikte hier zijn perfectie. Zwartjes: 'Ik was beresterk in die tijd'. De film is onderdeel van de serie Home Sweet Home, waarin de diverse vertrekken van een huis (Zwartjes' eigen toen nieuwe huis in Den Haag) werden verkend. Ook Zwartjes' vrouw Trix speelt in Living een rol.De film werd gedraaid met een extreme groothoeklens die de omgeving en de personen sterk vertekent. De laatsten bewegen zich gejaagd, rusteloos door het huis; de sfeer is die van een nachtmerrie. De tocht door het huis naar boven eindigt in het licht.