Johan Cruijff: en un momento dado
In 1974 kwam Cruijff, op een gegeven moment, in Barcelona aan. `Moest deze schriele kettingroker onze club na jarenlange kommer en kwel weer kampioen maken?' aldus een van de geïnterviewden. `Het lukte, maar Cruijff deed meer. Hij gaf de Catalanen hun trots terug na de onderdrukking tijdens de dictatuur van Franco.' Ramón Gieling laat vele Catalanen aan het woord. Van de taxichauffeur, de kok, de flamencogitarist die Cruijffs sierlijke acties van muziek voorziet, tot de hartchirurg die Cruijff opereerde na een hartinfarct. Gieling schetst de unieke voetballer die Cruijff was en toont de gekkige eigenheid van de leider door de woorden van zijn bewonderaars. Zij hebben Cruijff geanalyseerd, imiteren zijn bewegingen en beargumenteren hun bewondering, zoals de alleenstaande secretaresse die nooit een man heeft kunnen vinden die in de buurt kwam van de eigenzinnigheid, sierlijkheid en 'leukheid' van Johan Cruijff. Johan Cruijff -en el momento dado is veel meer dan een portret van de voetballer Cruijff. Het is een documentaire over de rol van Cruijff en de voetbalclub Barcelona voor het eigenzinnige Catalonië. Tijdens de hommage aan Cruijff in 1999 in het volgepakte Nou Camp-stadion, drie jaar na zijn ontslag als trainer in een mindere periode, verklaart Cruijff aan honderdduizend Catalanen: 'Alleen God weet waarom we hier zo lang op hebben moeten wachten.' Het is het enige moment in de documentaire waarop hij de regie op de situatie kwijt lijkt. In de middencirkel staat de virtuoos en toptrainer wiens voetballoopbaan voorbij is. Het publiek weigert het stadion te verlaten.