Filme de amor
Drie doodgewone vrienden uit de buitenwijken van een Braziliaanse stad, Hilda, Matilda en Gaspar, ontmoeten elkaar voor een weekend in een klein, niet bijzonder chique appartement in de binnenstad, om samen te roddelen, te drinken en even helemaal uit hun gewoonlijk zo saaie dagelijkse bestaan te breken. Alle drie zitten ze krap bij kas. Ze laten hun fantasie de vrije loop. Zonder na te denken over de consequenties, besluiten ze een ander leven te gaan leiden, een vrijer leven, van persoon te wisselen en buiten zichzelf te gaan leven. De sfeer in Filme de amor is licht baldadig en eigenzinnig theatraal. De personages zijn zich bewust van de verveling die verdreven moet worden en spelen hun ironische, erotische spel in een tijdloze lome atmosfeer. De Braziliaanse cineast Bressane (2000 een Film Maker in Focus in Rotterdam) verbrak eind jaren zestig de rust binnen de eensgezind maatschappijkritische Braziliaanse Cinema Novo, met films die persoonlijk en avant-gardistisch tegelijk waren. Bijna als enige van zijn generatie is hij in staat gebleken om zijn ideeën over cinema trouw te blijven.