Fighting Fish
Zoals zoveel havensteden kent Rotterdam een grote Chinese gemeenschap. Op een Rotterdams festival met een lange traditie op het gebied van Chinese cinema, is een echte Rotterdamse martial arts-film dan ook zeker op zijn plaats. Veel scènes zijn opgenomen op bekende Rotterdamse locaties, zoals de West-Kruiskade en in restaurant Tai Wu. Fighting Fish, de eerste Nederlandse martial arts-film, gaat over een jonge Chinese man uit Hong Kong, genaamd A-Ken (Kim Ho Kim), die naar het westen reist als hij verneemt dat zijn broer is omgekomen in de strijd tussen twee rivaliserende bendes in Rotterdam. Hier aangekomen laat hij al snel zijn razende vuisten in actie komen. Maar dan komt hij erachter dat niets is zoals het lijkt en gaat op zoek naar de ware toedracht van zijn broers dood. Zijn onderzoek neemt een onverwachte wending, wanneer hij verliefd wordt op een Nederlands meisje (Chantal Janzen). Haar beschermende broer (gespeeld door vechtsportexpert Ron Smoorenburg, die zijn filmcarrière begon in Jackie Chan's Who Am I?) is niet blij met deze relatie. Regisseur Aattache putte zijn inspiratie uit films van Sergio Leone en Bruce Lee. Die combinatie leidde tot een heuse 'eastern', een verhaal over eer, verraad, onmogelijke liefde en uiteraard wraak.