Certain Women
Peggy Ahwesh, Rotterdamse stamgast en rebelse punkfeministe uit de Amerikaanse low-budget scene, en gevierd videokunstenaar Bobby Abate, staken de koppen bij elkaar voor een bewerking van Certain Women, een in de Zuidelijke Staten gesiteerde pulproman uit 1957 van Erskine Caldwell. Als schrijver van pulp had Caldwell niettemin een protofeministische blik op zijn Amerikaanse kleinsteedse personages in hun strijd tegen provinciaalse hysterie en bijbehorende morele waarden, en voor seksuele bewegingsvrijheid, stabiliteit en onafhankelijkheid. Abate en Ahwesh, fans van het overdrevene, het onaangepaste en het ironische, benaderen hun onintellectuele onderwerp met veel geestdrift. Ze buiten het visuele potentieel uit van goedkope videoformaten (zoals spionagecamera's en DV) om hun interpretatie een ongepolijste en vitale sfeer mee te geven. Ze combineren een bijna lyrische blik op de kleine stad met een serie intermezzo's met de vier heroïsche jonge vrouwen (gespeeld door amateurs). Deze vrouwen strijden om hun onafhankelijkheid in een arbeidersstadje dat bol staat van onnozelheid, verdorvenheid en gemene geruchten, en roddels over hun seksuele escapades. De ene zou de minnares van de burgemeester zijn, de ander slaapt met een handelsreiziger, een derde probeert zogenaamd de nieuwe pastoor te corrumperen. Door lange travelling-shots van het stadje te combineren met soms choquerende, vreemde en seksuele ontmoetingen, brengen de makers een nieuwe manier van vertellen tot stand, terwijl ze tegelijkertijd een geïnspireerde maar tevens ironisch-afstandelijke relatie met Caldwells pulproman in stand houden.