Arseny Tarkovsky Eternal Presence
Poëtische documentaire over de prominente Russische dichter Arseni Tarkovski (1907-1989), de vader van regisseur Andrej Tarkovski. Arseni Tarkovski vertaalde talloze gedichten uit het Georgisch, Arabisch, Armeens, Kirgizisch, Pools enzovoort, en vele gedichten van zijn hand werden naar andere talen vertaald. De maker van de documentaire, Vjatsjeslav Amirchanian, zorgde de laatste jaren van Arseni Tarkovski's leven voor de dichter, draaide in die periode vele uren film, maakte talloze foto's en combineerde dit jaren later met ander materiaal tot deze documentaire. Tarkovski sr., die onder meer bewonderd werd door collega's als Josef Brodski, Anna Achmatova en Marina Cvetajeva, werd tijdens het Stalin-tijdperk nooit uitgegeven, ook al had hij als frontsoldaat een been verloren. Zijn eerste boek (Voor de sneeuw) verscheen pas in 1962, tijdens de periode van dooi onder Chroesjtsjov. Voor Amirchanian gaat deze film over hoe jezelf te zijn; voor hem is het leven van Arseni Tarkovski een les in trouw en vastberadenheid. Tegelijk geeft de film via de hoofdpersoon een beeld van de twintigste eeuw in Rusland, die zoals bekend een jaar na de dood van de dichter, in 1990, eindigde.