'Het leven van alledag is behoorlijk ingewikkeld spul', aldus Harvey Pekar, neurotische beroepszuurpruim en stripboekenschrijver. Bij het grote publiek in Amerika is Pekar ook bekend door zijn gastoptredens in de David Letterman Show in de jaren tachtig. Daarnaast werkte Pekar in die tijd gewoon als archiefmedewerker in het ziekenhuis. Zijn American Splendor strips gaan over de alledaagse teleurstellingen van de gewone man, oftewel over Pekar zelf. De strips werden getekend door onder anderen Robert Crumb. De kennismaking tussen Pekar en Crumb, op een rommelmarkt waar beiden oude lp's zochten, was aanleiding voor een briljant idee ('Waarom maakt niemand eens een strip over een gewone man zoals ik?') en het begin van een vruchtbare samenwerking. Regisseurs Pulcini en Berman maakten niet zomaar een filmbiografie over Pekar; ze husselden fictie, interviews met Pekar en stukken stripverhaal door elkaar en laten het verhaal heen en weer reizen in de tijd. Camerawerk en art direction zijn trouw aan de stripboekvorm, inclusief toepasselijke close ups vanuit verrassende hoeken. Pekars huwelijken, zijn strijd tegen kanker en vooral veel alledaags leed passeren de revue. Zo nu en dan nemen de echte personages het roer over van de acteurs. De troostrijke boodschap van deze heerlijke mopperfilm is dat we eigenlijk allemaal helden uit een stripboek kunnen zijn. American Splendor won op het Sundance filmfestival de Grand Jury Prize en in Cannes de FIPRESCI award.