Woman of Water
Omdat er al zoveel meesterwerken zijn gemaakt over mensen en hun onderlinge relaties besloot Sugimori Hidenori de hoofdrol in zijn speelfilmdebuut Woman of Water aan de natuur te geven; aan de confrontatie tussen mens en natuur, en tussen de mens en het universum. Hij schreef het scenario speciaal voor UA, een soort Japanse Björk in wie Sugimori een reïncarnatie van de sjamanen ziet, want als er iets belangrijks in UA's leven gebeurt, regent het. In Woman of Water gebeurt hetzelfde: als Ryo (UA) een tand verliest, regent het. Als haar vader en haar vriend overlijden, regent het dat het giet. Ryo, personificatie van het element water, erft een badhuis en gaat er werken met de pyromaan Yusaku (Asano Tadanobu, bekend uit Distance van KoreEda Hirokazu en Ichi the Killer van Miike Takashi). De woordeloze confrontaties tussen Ryo en Yusaku, in het badhuis met zijn prachtig beschilderde muren, vormen de grootste attractie van Woman of Water. Het vuur verwarmt het water. Het water dooft het vuur. Woman of Water een wandtapijt vol betoverende details werd vorig jaar gepresenteerd op de Cinemart, won de scenarioprijs van Sundance, ging in wereldpremière in Venetië (in de Settimana della Critica) en werd bekroond met een Gouden Alexander in Thessaloniki. (Jan Pieter Ekker is hoofdredacteur van Skrien en filmcriticus bij de Volkskrant.)