Whale Rider
Whale Rider is een verfilming van de gelijknamige roman van Witi Ihimaera uit 1986, waarin een rite de passage wordt vermengd met de mystiek van de Maori's. Het verhaal begint wanneer een jonge moeder tijdens de bevalling van een tweeling samen met de jongensbaby overlijdt. Het meisje, Pai, overleeft het. De vader, Porourangi, is overmand door verdriet en vlucht het land uit. De pittige Pai wordt opgevoed door haar grootouders, Koro en Nanny Flowers. Koro is volledig geobsedeerd door het vinden van een mannelijke loot die de stam de weg naar de toekomst zal wijzen. Wanneer Porourangi een paar jaar later terugkeert met zijn zwangere Duitse vriendin, worden hij en Pai door Koro in een verhit moment de deur gewezen. Maar Pai wil niet weg. Ze zal haar ware identiteit tonen wanneer vele walvissen ? heilige dieren volgens de Maori's ? op het plaatselijke strand aanspoelen...Het in laatste instantie opbeurende verhaal, waarin Keisha Castle?Hughes schittert in de rol van Pai, wordt nergens ontsierd door valse noten, overbodige sentimentaliteit, cynisme of twijfel. Gebruik makend van de prachtige landschappen en de authentieke optredens van zowel mensen als walvissen, slaagt regisseuse Caro erin om een aandoenlijk magisch?realistisch verhaal te vertellen, met personages waarin zowel onschuld als wijsheid te ontdekken valt.