Un jeu brutal
De beroemde bioloog Tessier stopt met werken. Hij gaat zorgen voor de opvoeding van zijn dochter, Isabelle. Zij is gehandicapt en werd jaren geleden in een gespecialiseerd ziekenhuis opgenomen. Ze is wild en rebels, en weigert de plotselinge aanwezigheid van een onbekende, eenkennige en zwijgzame vader te accepteren. De film vertelt ons al aan het begin dat Tessier een moordenaar is, en stelt daarmee alle suspense buiten werking. In dezelfde periode waarin hij systematisch kinderen vermoordt, begint hij aan de Spartaanse opvoeding van zijn dochter. Ondertussen opent Isabelle zich meer en meer voor de wereld; voor haar bezorgde lerares Annie, én voor haar innemende en tirannieke vader.Het gedurfde Un jeu brutal beschrijft de groei van een opstandige jongeling, parallel aan haar vaders afdaling naar de hel. Geholpen door een rigoureus gestileerde mise-en-scène maakte Brisseau een film met een verontrustende en verwarrende sfeer, waar verleiding en angst zich vermengen. De film toont op methodische en ascetische wijze de diverse moorden van Tessier en de paranoïde relaties tussen de personages. Het aangrijpende Un jeu brutal is tegelijk fysiek én metafysisch, gemaakt met een scherp gevoel voor het lichamelijke en het materiële. (Jacques Déniel)