The Man Without a Past
Omdat hij vindt dat er geen hoop meer is in de wereld, maakte Aki Kaurismäki een hoopvolle film zonder al te veel pessimisme. Zijn liefde voor de arbeidersklasse uitte zich al eerder in zijn Proletarische Trilogie (Shadows in Paradise, Ariel en The Match Factory Girl). Ook met The Man Without a Past brengt hij weer een humoristische, absurde, maar zeker ook respectvolle ode aan gewone mensen in vreemde omstandigheden.Na een gewelddadige beroving wordt M, een man van middelbare leeftijd, met geheugenverlies wakker in een ziekenhuis in Helsinki waar hij net is doodverklaard. Hij rukt zijn verband af, zet zijn gebroken neus recht en wandelt naar buiten. Een arme familie die in een container woont, ontfermt zich over hem. Later wordt M verliefd op Irma, LegerdesHeilssoldate (vaste Kaurismäkiactrice Kati Outinen), die hem probeert te helpen zijn leven weer op te bouwen.Het liefdesverhaal wordt in een klassieke mix van melodrama en realisme verteld. Cameraman Salminens schitterende beelden herinneren aan oude Technicolor-films. Ook de muziek, van melancholieke bandoneondeuntjes tot Finse rockmuziek, speelt een belangrijke rol. Op het filmfestival van Cannes kreeg deze optimistische tragedie de Grote Juryprijs.