The Land of Silence
Dit zwart-wit-essay beschrijft de slachtoffers van een burgeroorlog die al vijftien jaar woedt in Sri Lanka. Het is gefilmd met apparatuur uit de jaren zestig en wordt afgewisseld met dialogen die met opzet niet vertaald werden maar worden doorgegeven door een commentaarstem. Deze film vervormt beelden van het heden tot spookachtige archiefbeelden. De gruwelen worden opzettelijk niet heftiger gemaakt door ze dichterbij te brengen. Het verbond tussen technologische virtuositeit en de fascinatie met oorlog wordt afgekeurd. Deze film heeft daarentegen vertrouwen in 'geschiedenis als een bron van kennis', als tegenhanger van stilte. (J-P. R.)