The Kite
In een Russisch provinciestadje waar begin jaren negentig de perestroika van Gorbatsjov nog niet is doorgedrongen, leeft een gezin onder erbarmelijke omstandigheden. Het werk van de vader bestaat uit het voltrekken van doodstraffen. Die dagelijkse routine houdt hij alleen vol door de gedachte dat hij met zijn karige salaris het leven van zijn zieke zoontje kan redden. Naast zijn baan drukken ook de armoede, de zorgen en het voortdurende geklaag van zijn echtgenote zwaar op zijn gemoed. Ondertussen houdt het jongetje hoop door te dromen over zijn liefste wens: vliegeren met zijn vader. De film is gecentreerd rond een tedere vader zoonrelatie met de vlieger als symbool van vrijheid. Daartegenover plaatst Moeradov vulgaire en wrede beelden uit de gevangenis en sombere, soms dromerige beelden van een stad zoals zovele in Rusland. Moeradov en co auteur Joeri Solodov vonden hun inspiratie voor de film in een krantenartikel, waarin overigens, tot hun verontwaardiging, op een zeer ongeïnteresseerde manier over de beul werd geschreven. In Zmej worden de pijn en de vreugde van de beul en zijn familie daarentegen buitengewoon delicaat en waarheidsgetrouw neergezet. De sterke filmtaal - zonder één enkele dialoog, de enige geluiden komen van bijvoorbeeld treinen en spelende kinderen - geeft een extra emotionele lading aan het verhaal.