The Key to Defining Dwarves or Lemuel Gulliver's Final Voyage
Na zijn laatste speelfilm Krajinka begon Martin Sulík zich te concentreren op documentaires. Hij maakte er inmiddels vier. The Key to Defining Dwarves... gaat over een van de minst bekende figuren uit de Tsjechoslowaakse nouvelle vague, scenarioschrijver en regisseur Pavel Jurácek. Sulíks documentaire is een filmisch essay geworden, gebaseerd op de dagboeken van Jurácek. Sulík streefde ernaar om alle aspecten van Juráceks leven in het document te integreren: zijn gecompliceerde privéleven, zijn werk en zijn maatschappelijke activiteiten in de moeilijke periode voor en na de Praagse lente. Een ambitieuze onderneming, maar het is hem en zijn medewerkers uitstekend gelukt. Met camera en art-direction wordt de sfeer van de jaren zestig opgeroepen en wordt de intimiteit van Juráceks dagboeken goed in beeld gebracht.De film is een 'documentaire mystificatie', een collage waarin archiefbeelden en foto's van destijds gecombineerd worden met gespeelde fragmenten. Wat de film zo interessant maakt, is de succesvolle poging om de context en de maatschappelijke achtergrond van het Tsjechoslowaakse 'filmmirakel' te reconstrueren. Het feit dat de rol van Pavel Jurácek verbeeld wordt door zijn zoon Marek maakt het geheel nog authentieker.Van Jurácek worden op het festival twee films vertoond.