Sulla
Een botsing tussen modernisme en classisisme. De avantgardecineast Klaus Wyborny vereenzelvigt zich met de Romeinse veroveraar en dictator Lucius Cornelius Sulla. Wyborny laat zijn acteur in een combinatie van klassieke en eigentijdse kleren een traditionele toga met daaronder een modieus Tshirt balanceren tussen heden en verleden. Hij onderzoekt het innerlijke leven van Sulla en diens relatie tot de natuur, maar staat ook stil bij de van buiten komende krachten die bepalend waren voor de opbouw van Sulla's rijk. Door het tegenover elkaar plaatsen van de lichamelijke en de geestelijke Sulla, weet Wyborny een uitzonderlijk portret van de klassieke politicus te schetsen waarin pornografie en innerlijke beschaving hand in hand gaan.Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van een bloedige burgeroorlog in het Romeinse Rijk. Sulla bevindt zich op het platteland buiten Rome en maakt zich op om de stad binnen te trekken die in handen is van zijn vijanden. Hij wacht en geeft zich over aan bespiegelingen. En aan zijn lust.Sulla wordt zwijgzaam gespeeld door de befaamde acteur Hans Zischler. Een uitbundige voiceover (gelezen door Wyborny zelf) geeft als een stream of consciousness de gedachten van de geplaagde Sulla weer. Een soms zwaar literair, maar ook pervers en komisch beeld van de macht.